Mätningar, digital analys och webbanalys

Mätning och analys är grunden i allt vi gör och nyckeln till att kunna hjälpa ditt företag att förstå vad som kan få er att lyckas på webben. Hemsidor, annonser, sociala medier, appar – vi mäter allt vi kommer åt och är tydliga och transparenta med vår rapportering, så att du som kund alltid har insyn i vad vi håller på med och vad vi baserar våra rekommendationer på.

Konsten att mäta rätt saker – och hitta det som är rätt för dig

Vårt viktigaste råd för att lyckas på nätet kan sammanfattas med att ständigt följa upp viktiga nyckeltal eller KPI:er (”key performance indicator”). Därför mäter och analyserar vi allt som vi gör för att ständigt kunna optimera vårt arbete och de kanaler vi arbetar med. De rekommendationer vi ger till våra kunder grundar sig alltid i den statistik och analys vi har samlat in.

Många företag vet inte vilken typ av webbplatstrafik som är mest lönsam för dem. Genom att testa de olika kanalerna och målgrupperna kan vi utvärdera och ge rekommendationer för vilka kanaler du bör satsa på. Vissa av våra kunder har en målgrupp som i större utsträckning handlar efter att ha sett en annons på Facebook, medan andra företag får den mest lönsamma trafiken från betald annonsering på sökmotorer. Det är vår uppgift att ta reda på vilka kanaler och marknadsföringsåtgärder som är rätt för dig. Med andra ord – vilken trafik och vilka aktiviteter som ger er bäst ROI.

Vanliga frågeställningar vi jobbar med inom mätning och analys

  • Vilka kanaler och marknadsföringsaktivteter är mest lönsamma för oss?
  • Hur kan vi mäta och följa upp vad som händer på vår hemsida?
  • Hur kan vi få besökarna att handla i större utsträckning?
  • Var kommer våra hemsidesbesökare från?
  • Hur lönsamma är våra annonskampanjer?

Vi hjälper dig att mäta rätt saker och analysera för riktigt bra resultat

Något av det första vi gör i ett samarbete, tillsammans med strategi, är just mätningar. De är grunden för allt vårt arbete – för att kunna utvärdera och optimera måste vi mäta rätt saker. Har du aldrig hört talas om Google Analytics? Du är inte ensam, vi hjälper dig från grunden – vi installerar och implementerar mätverktyg och skapar mål som vi senare arbetar för att hitta bästa vägen för att uppnå.

Utifrån mätningarna analyserar vi löpande era resultat: marknadsföringsaktiviteter, användarbeteende på webben och mycket mer för att ständigt kunna göra förbättringar. 

  • Installera hemsidesmätningar (t.ex. Google Analytics)
  • Sätta upp konverteringsspårning
  • Månatlig rapportering och analys
  • Målgruppsanalys
  • Installera e-handelsspårning (eCommerce-tracking)
  • Mätningar av social media-trafik
  • Analys av användarbeteende
  • Analysera avvikelser i t.ex. trafik eller försäljning