Gör ditt företag redo för Amazon Sverige

Är ditt företag redo för Amazon Sverige

Amazon är på väg att nå 200 miljarder dollar i omsättning detta år i 8 länder, inklusive de nya marknaderna i Spanien och Italien. Än så länge finns inget uttalande om när Amazon Sverige och Amazon i de andra nordiska länderna rullas ut, men vissa experter tror att detta kommer ske under andra kvartalet 2019.

Uppskattningsvis omsätter Amazon 800 miljoner i Sverige, vilket inte är ett jättebelopp. Detta kommer givetvis öka markant när produkterna finns inom en armlängds avstånd utan importskatter.

Amazon kommer ta en rejäl plats på marknaden här, men det kommer att ta lite tid. Det finns redan stora aktörer på plats, såsom Zalando som kan precis som Amazon börja ta in mer produkter. Andra företag jobbar tillsammans, tex. Mathem och Clas Ohlson för att spara logistikkostnader, och bygger värde samt varumärke mot kund. Alibaba och Wish fortsätter att växa e-handeln mot Norden, tar större marknadsandelar, och är därmed en stor konkurrent mot Amazon.

Hursomhelst kommer Amazon Sverige att bidra till den nuvarande utvecklingen, som leder till minskandet av fysiska butiker med större och färre aktörer på nätet.

Ta vara på möjligheten

Som företag i detaljhandeln kan man dock inte undgå att sina produkter förr eller senare kommer finnas på Amazon. Skulle man vara först med att skapa försäljning, få trafik på sin sida med betyg och omdömen, är chansen stor för att man inte bara ökar försäljningen, men också sitt varumärke för framtiden. Grip chansen tidigt för era produkter och hoppa på tåget när det kommer.

Byta till Amazon eller satsa på egen webbshop

Även om Amazon är stora och kommer säkert att göra ett stort intryck på den svenska e-handeln, är det långt ifrån klokt att man skall släppa sin egen webbutik. Det många i handeln gör idag är att Amazon driva försäljning och varumärke i Amazon, men sedan styr kunden till sin egen sida för återköp.

Marknadsföra i Amazon eller på Google

Precis som Google är Amazon en sökmotor, där kunden letar efter din produkt. Till skillnad från Google har besökarna passerat första filtret, och är då inriktade på att hitta, jämföra och handla.

Som för all annan digital marknadsföring, krävs en strategi, uppdelat i två delar. Första delen innefattar hur vi driver trafik till den nya sajten på Amazon för att skapa trafik och omdömen, vilket lyfter produkternas ranking. Den andra strategin är för att öka försäljningen i Amazon genom SEO samt annonsering på produkterna.

Digital Dominance kan Amazon Sverige

Vi kan hjälpa dig som företag att få en rivstart när Amazon kommer. Vi tar fram en skräddarsydd strategi för annonsering i och utanför Amazon, samt lägger upp ett abonnemang för vidare underhåll och utveckling.

Kontakta våran expert idag för en gratis analys av ditt företags potential på Amazon! Du kan också läsa mer om annonsering bland våra tjänster