Annonsrelevans – därför är det viktigt!

Annonsrelevans är en av många viktiga mätvärden när det kommer till PPC (pay-per-click). Värdet anger hur bra matchningen är mellan sökordet, din annons och landningssidan. Mer om hur det beräknas och vad du kan göra åt ett dåligt resultat i artikeln.

Kvinna håller i mobil med annons. Är det en bra annonsrelevans?

Upplevelse av målsidan och hur du optimerar

Upplevelse av målsidan (eng. landning page experience) används av Google i bedömningen av ditt kvalitetsresultat. En målsida med högre betyg har sannolikt en bättre struktur och navigering samt starkare anknytning till användarens sökterm.  

Upplevelse av målsidan på tärningar

CTR och dess betydelse för dina annonser

CTR står för click through rate och är ett viktigt mått inom PPC (pay per click). CTR används inom exempelvis Google Ads och Microsoft Advertising, som är två viktiga kanaler inom sökmotorsmarknadsföring.

Quality Score och varför det är viktigt

Quality Score är en uppskattning av kvaliteten på dina annonser, sökord och målsidor. Genom att förbättra ditt Quality Score (sv. kvalitetsresultat) kan du sänka kostnaderna och samtidigt höja din genomsnittliga position. Med andra ord är det en viktig parameter när man arbetar med Google Ads.  

quality score

Vad är skillnaden mellan Google Express och Google Shopping?

google shopping express

2018 var året då Google verkligen hårdsatsade på sin tjänst Google Express på den amerikanska marknaden, en ehandelsplattform som utan tvekan är avsedd som en utmanare till nätjätten Amazon. Google Express, kanske du säger och kliar dig i huvudet? I denna artikel beskriver vi vad Google Express är och reder ut hur tjänsten skiljer sig mot Google Shopping!

NYHET – GOOGLE ADWORDS BLIR TILL GOOGLE ADS

Nya lanseringar och uppdateringar är vardag inom digital marknadsföring och bland Googles senaste nyheter är deras nya brand Google Ads.

Denna ersättare till Google AdWords introducerades i slutet av juni i år i samband med att ytterligare två nya brands presenterades: Google Marketing Platform och Google Ad Manager. Google Marketing Platform länkar samman annonsering med analysverktyg för att underlätta planering, mätning och optimering av digitala medier för marknadsförare. Verktygen som inkluderas är bland andra Analytics 360, Surveys 360 och Data Studio för enklare rapportering. Google Ad Manager är ytterligare en plattform som slår samman de tidigare DoubleClick for Publishers and DoubleClick Ad Exchange.