NYHET – GOOGLE ADWORDS BLIR TILL GOOGLE ADS

Nya lanseringar och uppdateringar är vardag inom digital marknadsföring och bland Googles senaste nyheter är deras nya brand Google Ads.

Denna ersättare till Google AdWords introducerades i slutet av juni i år i samband med att ytterligare två nya brands presenterades: Google Marketing Platform och Google Ad Manager. Google Marketing Platform länkar samman annonsering med analysverktyg för att underlätta planering, mätning och optimering av digitala medier för marknadsförare. Verktygen som inkluderas är bland andra Analytics 360, Surveys 360 och Data Studio för enklare rapportering. Google Ad Manager är ytterligare en plattform som slår samman de tidigare DoubleClick for Publishers and DoubleClick Ad Exchange.

Google Ads

I praktiken innebär inte Google Ads några större förändringar av tjänsten men ny branding för Google AdWords är egentligen väldigt logiskt. AdWords har ju under åren gått från att enbart kunna leverera annonser i just textformat till att nu erbjuda möjligheter för att nå ut i flera kanaler, på flera enheter och i fler format (text, bild, video etc.) varvid Google Ads blir mer representativt.

Smart(?) Campaigns

Ett tillägg som Google dock gjort gäller annonsering för småföretagare. Smart Campaigns kallar de denna funktion som ska hjälpa mindre företag att nå sina målgrupper och hantera annonseringen med hjälp av maskininlärning. Automatisk budgivning och annonsförslag har dock funnits tillgängligt ett tag nu, men visat sig gynna ett gigantiskt och globalt företag snarare än annonsörerna. Vår erfarenhet är att maskininlärning inte alls har kunnat konkurrera med smart manuell/verktygsbaserad optimering. Det återstår att se hur lång tid det tar innan dessa Smart Campaigns kommer att fungera – något som blir intressant att följa för oss.