Corona-viruset: Stora effekter på beteende, konsumtion och e-handel – på både lång och kort sikt

Publicerad: 2 mars 2020

Att Corona-viruset får konsekvenser för resebranschen är uppenbart, men hur drabbar det e-handel i stort? Redan nu ser vi att virusets spridning påverkar hur vi människor beter oss – och att detta får oväntade konsekvenser för köpbeteende, e-handel och digital marknadsföring. Som strategisk digital byrå ser vi flera åtgärder företag kan vidta snarast för att begränsa effekterna.

Annonsrelevans – därför är det viktigt!

Annonsrelevans är en av många viktiga mätvärden när det kommer till PPC (pay-per-click). Värdet anger hur bra matchningen är mellan sökordet, din annons och landningssidan. Mer om hur det beräknas och vad du kan göra åt ett dåligt resultat i artikeln.

Kvinna håller i mobil med annons. Är det en bra annonsrelevans?

Upplevelse av målsidan och hur du optimerar

Upplevelse av målsidan (eng. landning page experience) används av Google i bedömningen av ditt kvalitetsresultat. En målsida med högre betyg har sannolikt en bättre struktur och navigering samt starkare anknytning till användarens sökterm.  

Upplevelse av målsidan på tärningar

Vad är CTR och hur påverkar det din annonsering? Vi reder ut!

CTR står för ”click through rate” och beskriver hur stor andel av personer som klickar på din annons. Dina annonsers CTR är ett mycket mått att ha koll på och agera utifrån för att få ut det mesta av din annonsering i digitala kanaler, oavsett om det gäller Google Ads, Microsoft Ads eller Facebook. Här förklarar vi mer i detalj hur CTR fungerar och hur det hjälper dig optimera dina annonser!

Quality Score och varför det är viktigt

Quality Score är en uppskattning av kvaliteten på dina annonser, sökord och målsidor. Genom att förbättra ditt Quality Score (sv. kvalitetsresultat) kan du sänka kostnaderna och samtidigt höja din genomsnittliga position. Med andra ord är det en viktig parameter när man arbetar med Google Ads.  

quality score

Fördelar med Microsoft Advertising

CTR står för click through rate och är ett viktigt mått inom PPC (pay per click). CTR används inom exempelvis Google Ads och Microsoft Advertising, som är två viktiga kanaler inom sökmotorsmarknadsföring.