Guide: Så funkar IP-marknadsföring

Ip-marknadsföring innebär att man använder information om mottagarens ip-adress för att styra sin annonsering. Fördelen med denna metod är att du når ut till exakt de du vill nå. Läs vår artikel eller kontakta oss för att få koll på hur ip-marknadsföring fungerar och hur du kan använda den – och inte använda den.

Hur fungerar ip-marknadsföring?

Även om det kan tyckas avancerat är tekniken som ip-marknadsföring bygger på egentligen väldigt enkel. Som användare på internet har du en ip-adress som är unik för just dig. Om denna ip-adress tillhör ett företag som har en egen ip-adress (så kallad ”fast ip-adress”) som går att identifiera så kan du idag rikta annonser i olika medier till just denna adress och ingen annan. Det gör att du når exakt rätt företag.

När fungerar det inte?

Som de flesta andra digitala lösningar har ip-marknadsföring vissa tekniska begränsningar, exempelvis:

  • Om företaget du riktar annonseringen mot är mycket stort och du bara vill nå en liten avdelning så är tekniken inte att rekommendera. Ta företaget Skanska som ett exempel: de anställda är utspridda över hela landet och kan ha en gemensam ip-adress som alla på företaget använder. Om du då bara vill nå konstruktörerna på Skanskas huvudkontor så kan de vara svåra att urskilja utan att rikta sig till hela Skanska.
  • Privatpersoner som sitter bakom någon internetleverantör. Dessa går inte att nå eftersom du då måste då rikta dina annonser till alla på Telia, Tele2, Bredbandsbolaget osv. Chansen att träffa rätt är med andra ord snudd på mikroskopisk.
  • SSmå företag (under 10 anställda) kan också sitta med en internetleverantör som gör att din ip-adress inte är direktkopplat till just detta företag. Precis som för privatpersoner blir dessa då svåra att nå.

Dyr visningskostnad

Om du jämför ip-baserad marknadsföring rakt av med andra digitala säljkanaler så verkar denna kanal dyr. Men sett till att du når exakt rätt målgrupp så kan tekniken vara jätteintressant att använda ur olika aspekter men sällan för att endast driva intresseförfrågningar eller liknande.

Intresserad av att veta mer om ip-marknadsföring?

Idag finns många olika ip-baserade marknadsföringstjänster, med olika fördelar och i olika prisklasser. Vi berättar gärna mer och hjälper dig att hitta rätt metod just för dig.

Välkommen att kontakta oss redan idag för kostnadsfri rådgivning!

– Skriven av Mikael 2017-09-08