Instagram + Messenger = Sant

Var inte förvånad om du inom kort får en uppdatering på Instagram som säger att Messenger är möjlig att installera. Facebook har nämligen från och med augusti i år börjat rulla ut denna nyhet. Men vad innebär det för dig som annonsör och företag tänker kanske du? Vi berättar mer i vår artikel!


Facebook – den stora spelaren

Som många av er säkert känner till äger Facebook även sociala plattformarna Instagram samt WhatsApp. Inga små spelare direkt, vi vet, och tillsammans är man stark osv.
Ett bra exempel på det sistnämnda är Facebooks planer på att integrera alla tre plattformarnas chattfunktionalitet. Detta kommer alltså innebära att du kan hålla igång samma chatt med samma person oavsett plattform. Vidare kommer det också att påverka annonsmöjligheter tvärs plattformar, där Facebook på sistone lagt mycket fokus på Messenger som annonsplattform.

Nå dina målgrupper på rätt plattform

Som företagare innebär det att du kan nå dina målgrupper direkt i chatten på även Instagram. Detta har sedan länge varit ett alternativ på Facebook, men olika målgrupper hänger på olika ställen så kanske passar detta bättre för er?

Som vi tog del av i rapporten ”Svenskarna och internet” (tips: läs vår sammanfattning här) så är kvinnor mest flitiga användare på Instagram. Även ålder skiljer sig något ifrån Facebook där Instagram är stark i åldern 12-35 år med 2 av 3 som använder appen dagligen. Dock såg Instagram störst ökning i åldern 36-45 år under 2019 – så de ”lite äldre” kommer!

Tips att ta med dig

Så – håll ögonen öppna efter denna nya funktion och var inte rädda för att testa nya placeringar av era annonser. Och glöm inte att tänka till, så att både budskap och val av plattform matchar din målgrupp.

Ett par snabba tips:

  • Annonserna kommer visa ett fåtal antal tecken så få fram budskapet i de första orden
  • Välj bild som sticker ut!
  • Fundera kring när i kundresan din målgrupp är mogen för vad. Kanske är man inte så sugen på allmän information om din produkt mitt i diskussionerna med vännerna om fredagens AW? Eller kanske är man först redo att köpa något mär man besökt er sida innan osv.?

Lycka till! Hör gärna av er till oss om ni vill snacka mer om detta eller annan annonsering!

Guide till Facebook Shop 2020 – Frågor och svar

Facebook gick i maj 2020 ut med nyheten att man lanserar Facebook Shop , som möjliggör för företag att ha egna butiker med produkter på Facebook och Instagram. Vi tittar närmare på vad det innebär och svarar på vanliga frågor!

Guide till facebook shop

”May 2020 Core update”– Google uppdaterar sin algoritm

Google gör dagligen ändringar i den algoritm de har. Ett par gånger per år gör de större uppdateringar som påverkar sökresultatet och hemsidors ranking. Den 4 maj bekräftade de årets andra core-uppdatering. Här får du mer information.

Google core update maj 2020

Corona-viruset: Stora effekter på beteende, konsumtion och e-handel – på både lång och kort sikt

Publicerad: 2 mars 2020

Att Corona-viruset får konsekvenser för resebranschen är uppenbart, men hur drabbar det e-handel i stort? Redan nu ser vi att virusets spridning påverkar hur vi människor beter oss – och att detta får oväntade konsekvenser för köpbeteende, e-handel och digital marknadsföring. Som strategisk digital byrå ser vi flera åtgärder företag kan vidta snarast för att begränsa effekterna.

Checklista för lyckade Facebook annonser

Facebook annonsering är en vinnande strategi för många företag.  För att nå relevanta kunder och skapa lönsam försäljning behöver du tänka på ett par viktiga punkter när du skapar dina Facebook annonser. Följ vår checklista tar fram dina Facebook annonser och lyckas med din digitala marknadsföring!

Digital Dominance – Nominerade till Agency of the Year

Hurra! Digital Dominance nominerades som enda nordiska byrå till ”Agency of the year” i 2019 års Digiday Marketing and Advertising Awards Europe – och i december gick galan av stapeln i London.