Checklista för lyckade Facebook annonser

Facebook annonsering är en vinnande strategi för många företag.  För att nå relevanta kunder och skapa lönsam försäljning behöver du tänka på ett par viktiga punkter när du skapar dina Facebook annonser. Följ vår checklista tar fram dina Facebook annonser och lyckas med din digitala marknadsföring!

 

Person som följer checklista för Facebook annonser

Hur står sig din annonsering mot vår checklista? Läs artikeln!

Andelen text i bilden

För mycket text i bilden gör att dina annonser får en begränsad räckvidd. Och det blir dyrare för dig. Tidigare har man pratat om att max 20 % av bildytan får vara text: översteg man detta så godkändes inte annonsen. Idag så begränsas istället annonsernas räckvidd och till viss mån kostnad på grund av för mycket text.

Hur vet man om annons har för hög andel text i bilden?
Man använder Facebooks egna verktyg. Det finns fyra olika grader i deras bedömning

  • OK

Perfekt! Din annons kommer köra normalt.

  • Låg

Bättre kan du, din annons har en något begränsad räckvidd.

  • Medel

Varning! Räckvidden kan bli mycket lägre.

  • Hög

Farligt! Din annons kanske inte körs.

Har du en textbaserad logotyp eller illustration, vattenmärke m.m räknas även detta in i bedömningen. Facebook vill att dina bilder ska ha lite eller ingen text alls i sig.

Med hjälp av deras verktyg blir det superenkelt att göra en snabbkoll. Vi rekommenderar att alltid nå upp till nivån OK. Viktigt att nämna: även text på miniatyrbilder till videoklipp, omslagsfoton och profilfoton omfattas av denna regel. Nu vidare till punkt två i vår checklista för Facebook annonser.

Format

Vilket format du vill använda behöver du tänka på redan innan du fotograferar eller filmar ditt annonsmaterial. Beroende på vilken placering du använder dig av skiljer sig annonsformatet. Det är förhållandet mellan pixlarna som är viktiga, även känt som aspect ratio. Nedan är tre exempel på olika bildförhållanden. I checklistan kollar du om din bild passar bildförhållandet du vill använda och att annonsplaceringen stödjer formatet.

Exempel på aspekt ratio till Facebook i en checklista

Checklista: Vilket format ska du använda i dina Facebook annonser?

Enhet

Vilken typ av enhet använder sig din målgrupp när de interagerar med dina annonser? Använder de mobil, platta eller dator? Mest troligt är att de använder en mobil, men du behöver faktiskt inte gissa. Du hittar enkelt informationen i Analytics. Tänk på att skapa dina annonser med val av enhet i åtanke.

CTA

Vad vill du att målgruppen ska göra när exponeras för din annons? Är det att gilla sidan, besöka din webbplats eller skicka ett meddelande? Alla element i din Facebook annons behöver vara anpassade för den åtgärd du vill ska ske.

För att uppfylla denna punkt i checklistan är det också viktigt att du har flera CTA (call-to-action) i dina annonser. Till exempel i annonstexten uppmanar du till målgruppen att besöka er hemsida samtidigt som du valt en CTA för att skicka ett meddelande.

Landningssida

Passar landningssidan bild- och annonstexten? Kom du fram till att majoriteten av trafiken kommer från mobila enheter tidigare i checklistan? Då behöver även din landningssida vara mobilanpassad. En viktig faktor att tänka på är landningssidans sidhastighet. Har du väl lyckats med att få målgruppen att klicka på din annons: vill du inte att de ska lämna för att det tog för lång tid att ladda webbplatsen.

Pixeln

Har du ingen Facebook-pixel? STOPP! Ett måste i vår checklista för annonsering på Facebook. Med en pixel installerad kan du nå personer som besökt din hemsida och du får ovärderlig information om vad de gör på din hemsida efter att interagerar med dina annonser. Att installera korrekt mätning är en av de första aktiviteterna vi gör när vi börjar arbeta med nya kunder, och är något som ingår i vårt D-Concept.

UTM-spårning

En av punkterna i checklistan de flesta företag missar. UTM-spårning har vi tidigare skrivit om, vill du lära dig mer om detta rekommenderar vi den artikeln. Snabbt förklarat gör det att du kommer kunna följa upp din annonsering i Analytics.

CHECKLISTA ÄR DU REDO?

Det finns fler faktorer att tänka på när du skapar annonser i Facebook, och med den här checklistan kan du undvika de största fallgroparna. Gå igenom checklistan på ditt företags annonser: hur många JA / NEJ får du? Fyll i checklistan och ta del av våra insikter kring annonsering på Facebook.

Checklista Facebook
1. Mina bilder har för mycket text i sig
2. Mina bilder/video har korrekt format
3. Mina annonser är utformade för enheten målgruppen använder (desktop/mobil/tablet)
4. Mina annonser har en tydlig CTA (call-to-action)
5. Min landningssida laddar snabbt och är tydligt kopplad till annonsen
6. Jag har all nödvändig mätning installerad (t.ex. Facebook-pixeln, Analytics)
7. Jag använder UTM-spårning
This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.
reCAPTCHA

Kul att du fyllt i checklistan! Nyfiken på resultatet och vill du ta del av våra best practices? Fyll i dina kontaktuppgifter så skickar vi ett epost fylld med bra information.