Guide till Facebook Shop 2020 – Frågor och svar

Facebook gick i maj 2020 ut med nyheten att man lanserar Facebook Shop , som möjliggör för företag att ha egna butiker med produkter på Facebook och Instagram. Vi tittar närmare på vad det innebär och svarar på vanliga frågor!

Vad är Facebook Shop?

Facebook Shop är en möjlighet för dig som företag att skapa en butik kopplad till din Facebooksida – en miniwebshop helt enkelt. Besökare kan botanisera genom ditt produktutbud, bevaka nya produkter och spara sina favoriter. För köp kan de refereras vidare till din webshop eller slutföra köpet på Facebooks platform. En Facebook Shop kan kopplas till Instagram och du kan länka direkt hit med annonsering för att få besökare.

Facebook rullar ut funktionen stegvis från maj 2020, vilket innebär att den inte är tillgänglig för alla kunder i alla länder samtidigt. Som vanligt har de börjat med den amerikanska marknaden, men det brukar inte dröja länge innan det dyker upp även här i Sverige.

Kostar det något att skapa en Facebook Shop?

Nej. Att skapa en Facebook Shop är gratis, även om det krävs en del jobb för att sätta upp butiken så att produkterna visas och butikens utseende matchar dina önskemål. Kostnader tillkommer också om du väljer att låta kunderna handla med kreditkort via Facebook – mer om det längre ner.

Vad kan kunden göra i en Facebook Shop?

Kunden kan gå igenom alla produkter som du lagt upp och spara sina favoriter. De kan också lägga en order och – i dagsläget endast i USA – också genomföra sitt köp på Facebooks plattform. Dina kunder kan också välja att få notiser om nya produkter läggs till i din shop.

Besökarna kan även chatta och ställa frågor till företaget via både Messenger, Instagram och What’s App. På sin hemsida skriver Facebook att man i framtiden vill möjliggöra att kunden ska kunna göra köp direkt via chattkonversationer i ovan kanaler.

Hur skapar jag en Facebook Shop? 

Ett första steg är att kontrollera om du är kvalificerad att starta en Shop. Det gör du genom att besöka din Facebook-sida och titta efter en länk ”Add Shop Section” till höger under din omslagsbild.

Finns den? Toppen! Nu kommer du behöva gå igenom ett antal steg med att godkänna villkor och fylla i information om ditt företag. Om kunder ska kunna genomföra köp på Facebook krävs en sammankoppling med den populära betalningstjänsten Stripe. Om du inte redan har ett Stripe-konto behöver du skaffa det.

Sedan är det dags att se över utseendet på din shop! För en mer personlig känsla kan du anpassa vissa grafiska element, som omslagsbild och färger, så att de matchar ditt företags profil. Titta gärna på andra företag för inspiration kring hur du kan göra din Facebook Shop mer personlig.

Därefter är det dags att lägga till produkter. Det kan göras antingen genom att produkter läggs till manuellt eller genom att du kopplar ihop din Facebook Shop med din befintliga webshop (se nästa fråga). Observera att Facebook har en rad olika krav på både bilder och textbeskrivningar som du måste följa för att dina produkter ska klara Facebooks granskning. Först när produkterna är godkända kommer de visas upp i din shop.

Du kan också skapa ”Collections” för att sortera och samla dina produkter i olika grupper. Vill du lyfta produkter ytterligare, exempelvis dina bästsäljare, kan du skapa ”Featured Collections” som kommer marknadsföras längst upp på din företagssida och även visas först i din shop.

När allt är klart kommer fliken ”Shop” dyka upp i menyn till vänster och du är redo att låta dina kunder gå loss bland dina produkter!

Kan jag koppla ihop min befintliga webshop med Facebook Shop?

Ja, Facebook Shop är byggt för att smidigt integrera med vanliga webshopsplattformar. I Sverige är WooCommerce och Shopify bland de vanligast förekommande. Andra lösningar de integrerar med är BigCommerce, ChannelAdvisor, CedCommerce, Cafe24, Tienda Nube och Feedonomics. Med andra ord kan du koppla ihop din befintliga webshopslösning och importera produkter därifrån till Facebook Shop. På respektive plattforms hemsida kan du hitta mer information exakt om hur integrationen går till.

Saknar du en befintlig webshop? Inga problem – då kan du ändå sätta upp en Facebook Shop och lägga upp dina produkter där, även om det kräver att du lägger upp dem manuellt enligt Facebooks riktlinjer.

Kan kunder genomföra betalning via Facebook Shop?

Ja, men för tillfället finns endast detta tillgängligt för amerikanska företag. Det återstår att se när och hur stor del av funktionaliteten som rullas ut i andra länder.

Hur får jag personer att hitta till min Facebook Shop?

Personer kan huvudsakligen nå din Facebook Shop genom att besöka din Facebooksida, Instagramprofil eller genom att klicka på annonser. Betald annonsering kommer bli en viktig del för många företag för att driva trafik. Du kan länka direkt till din Facebook Shop både i vanliga annonser och i Stories.

Fördelar och utmaningar med Facebook Shop

Som digital byrå ser vi både möjligheter och utmaningar med Facebook Shop. Många av dessa återkommer varje gång diskussionen handlar om att delar eller hela kundresan ska ske på en plattform utanför den egna webshopen, oavsett om det är Facebook, Google eller någon annan som äger denna plattform.

Smidigheten i att hantera hela köpresan på en plattform kan vara lockande, inte minst om du har en målgrupp som tillbringar mycket tid på sociala medier och säljer fysiska produkter som är enkla att handla online.

För företag som kämpar med mobilanpassningen av sin webshop och ser låg konvertering för mobil trafik kan det vara en (temporär) lösning, då Facebook i allra högsta grad anpassat kundupplevelsen för mobila besökare och vi kan räkna med att det kommer gå fort.

Har du en välfungerande kundtjänst eller chatt på exempelvis Messenger är det också vara ett plus, då vi vänjer oss allt mer vid att kunna chatta med företag för att få snabba svar och ser att det redan nu ökar köpfrekvensen.

Samtidigt innebär allt förflyttande av kundresan från hemsidan att du själv tappar värdefull information om hur dina kunder beter sig. På din egen hemsida kan du exempelvis sätta upp olika målgrupper som har tittat på vissa sidor/produkter, lagt något i varukorgen, tillbringat X antal minuter på hemsidan och så vidare. Om allt detta sker på Facebooks plattform får du inte denna viktiga information som bör ligga till grund för beslut som du tar. Du tappar också möjligheten att anpassa din uppföljande kommunikation utifrån hur de betett sig (remarketing) och du kan inte nå dem på fler plattformar, exempelvis via Google. Detta är en stor nackdel.

Kostnaden är också något att ta i beaktning. Även om en Facebook Shop är gratis tar Facebook en mindre fast summa för varje försäljning. I USA har det handlat om 2,9 % till Stripe och 0.30 dollar (cirka 3 kr) till Facebook per transaktion, vilket påverkar din vinstmarginal.

Att läsa villkoren är viktigt och extra mycket så nu, då de kan avvika från dina vanliga villkor. För leverans har Facebook exempelvis en egen policy att produkter måste skickas inom 5 dagar och att returer kan göras inom 45 dagar. Denna policy kan inte ändras eller anpassas för individuella företag.

Sammanfattning

Att Facebook löper linan ut och lanserar en egen webshopslösning med betalning är knappast oväntat. Under åren har de lanserat flera liknande funktioner. De är en av många jättar som Google och Amazon som slåss om att ta över kundresan från enskilda företags webshopar.

Vi ser fram emot att experimentera med och utvärdera Facebook Shop för våra ehandelskunder och återkomma med reflektioner, lärdomar och tips. Under tiden rekommenderar vi dig att hålla utkik efter att funktionaliteten dyker upp på din sida!