Tävlingar och utlottningar på sociala medier

Att skapa tävlingar och utlottningar i sociala medier har visat sig vara ett effektivt sätt att skapa engagemang, få nya följare och sprida kännedom om varumärken. Som med så mycket annat i livet finns det dock regler att förhålla sig till. Den 1a januari 2019 instiftades den nya lotterilagen som innebär att man numer inte skiljer på tävlingar och lotterier, vilket tidigare var fallet. Då var det förbjudet för företag att anordna lotterier skapade i ett säljfrämjande syfte – tävlingar var dock tillåtet. Det krävdes alltså ett moment där prestationen mellan tävlanden gick att jämföra. Den nya lotterilagen innebär en upphävning av förbudet och det är nu tillåtet att utföra slumpmässiga kampanjer med vinster i potten så länge vinsten i sig inte är pengar. I praktiken innebär detta en öppning för konkurrens på spelmarknaden.

Remarketing – marknadsför dig mot dina tidigare besökare

Remarketing eller retargeting gör det möjligt för dig att rikta annonsering på internet till användare som redan varit på din hemsida. Det finns flera metodiker och tekniker för att uppnå detta – här beskriver vi hur det funkar och tipsar vad du ska tänka på.