Guide till Google Tag Manager – Så fungerar det!

Google Tag Manager logo

Google Tag Manager, också känt som GTM, är ett gratisverktyg som de flesta har användning för på sin hemsida. Slipp trasslet och kanske framförallt risken förknippat med att ändra i källkoden. Och vet du vad det bästa är? Googles containerverktyg är riktigt enkelt att använda. Avlasta dina värdefulla utvecklare och kom igång snabbare med din spårning – vi förklarar hur!

Guide: Kom igång med Google Campaign URL Builder och UTM-spårning

För dig som använder Google Analytics erbjuder så kallade UTM-variabler möjlighet att använda viktig information om dina besökare. I denna artikel visar vi hur du kommer igång med användandet av UTM-variabler med Googles gratisverktyg Campaign URL Builder!

Guide: Så skapar du en rapport över vilka tider och dagar din hemsida

Många av våra kunder behöver planera och anpassa sin verksamhet utifrån dag och tid på dygnet, och där kan besöksstatistik från hemsidan vara ett hjälpmedel. Det kan exempelvis gälla att dimensionera trycket på kundtjänst och öppettider för support. Frågan vi vill svara på är följaktligen: när har min hemsida mest besökare?

Remarketing – nå dina tidigare besökare med segment i Google Analytics

Remarketing är ett begrepp som funnits ett tag inom digital marknadsföring. Den digitala tekniken ger stora möjligheter att följa upp en besökare efter att de lämnat hemsidan. Samtidigt som tekniken är omtyckt av marknadsförare så har teknologin lett till en livlig debatt om integritet. I detta inlägg tittar vi närmare på hur remarketing fungerar och hur du kan segmentera besökare på ett smart sätt!

Google Analyics: Aktivera annonseringsfunktioner

Om du använder Google Analytics kan du ha fått instruktioner i dagarna (april 2015) att aktivera annonseringsfunktioner. Vad innebär det och hur gör du?

Guide: Så filtrerar du bort IP-adresser från Google Analytics

Den här artikeln berättar hur du filtrerar bort en IP-adress från Google Analytics. Varför vill man då göra det? Det är bra att utesluta din egen IP-adress om du själv besöker sidan ofta och inte vill att dina besök ska komma med i statistiken. Det är vanligt att företag väljer att filtrera bort sina interna IP-adresser, eftersom de förmodligen inte stämmer överens med besök och beteende från utomstående besökare som hittat till din hemsida.