Guide: Kom igång med Google Campaign URL Builder och UTM-spårning

För dig som använder Google Analytics erbjuder så kallade UTM-variabler möjlighet att använda viktig information om dina besökare. I denna artikel visar vi hur du kommer igång med användandet av UTM-variabler med Googles gratisverktyg Campaign URL Builder!

Guide: Så skapar du en rapport över vilka tider och dagar din hemsida

Många av våra kunder behöver planera och anpassa sin verksamhet utifrån dag och tid på dygnet, och där kan besöksstatistik från hemsidan vara ett hjälpmedel. Det kan exempelvis gälla att dimensionera trycket på kundtjänst och öppettider för support. Frågan vi vill svara på är följaktligen: när har min hemsida mest besökare?

Remarketing – nå dina tidigare besökare med segment i Google Analytics

Remarketing är ett begrepp som funnits ett tag inom digital marknadsföring. Den digitala tekniken ger stora möjligheter att följa upp en besökare efter att de lämnat hemsidan. Samtidigt som tekniken är omtyckt av marknadsförare så har teknologin lett till en livlig debatt om integritet. I detta inlägg tittar vi närmare på hur remarketing fungerar och hur du kan segmentera besökare på ett smart sätt!

Google Analyics: Aktivera annonseringsfunktioner

Om du använder Google Analytics kan du ha fått instruktioner i dagarna (april 2015) att aktivera annonseringsfunktioner. Vad innebär det och hur gör du?

Guide: Så filtrerar du bort IP-adresser från Google Analytics

Den här artikeln berättar hur du filtrerar bort en IP-adress från Google Analytics. Varför vill man då göra det? Det är bra att utesluta din egen IP-adress om du själv besöker sidan ofta och inte vill att dina besök ska komma med i statistiken. Det är vanligt att företag väljer att filtrera bort sina interna IP-adresser, eftersom de förmodligen inte stämmer överens med besök och beteende från utomstående besökare som hittat till din hemsida.

Lyckas med digital marknadsföring med tydliga mätningar och mål

Det som mäts blir gjort – och om du dessutom följer upp resultaten är det du som blir en vinnare över tid. Hela Digital Dominances metodik bygger på att sätta upp mätbara mål och sedan sätta upp tydliga och nerbrutna delmål som följs upp månadsvis.