CTR och dess betydelse för dina annonser

CTR står för click through rate och är ett viktigt mått inom PPC (pay per click). CTR används inom exempelvis Google Ads och Microsoft Advertising, som är två viktiga kanaler inom sökmotorsmarknadsföring.

VAD BETYDER CTR?

Click through rate, kanske mer känt som CTR och på svenska, klickfrekvens, berättar för dig om besökarna klickar på dina annonser. För att räkna ut klickfrekvensen delas antalet klick med antalet gånger som din annons visats (impressions).

VAD ÄR EN BRA CTR?

Vad som är en bra klickfrekvens är egentligen ganska svårt att svara på. Det beror på väldigt många olika faktorer. Till exempel annonsposition, konkurrens, copy och varumärkeskännedom, och det är i allra högsta grad även branschberoende. Google anger ett snittvärde på cirka 3% för click through rate. Vad som är säkert är dock att du kan jämföra din egen CTR över tid.

En hög klickfrekvens ger en bekräftelse på att du använder effektiva sökord, med en attraktiv annonstext. Har du en väldigt låg CTR bör du förbättra annonsen eller pausa den. Åtgärder som kan vara lämpliga är t.ex. att bryta ut sökorden för att kunna skriva med anpassade annonstexter.

Klickfrekvens är ett av måtten som används av Googles algoritm för att räkna ditt quality score (något vi skrivit om tidigare). Annonser kopplade till sökord för ditt egna varumärke ska ha betydligt högre click through rate än genomsnittet. Och vi ser tyvärr allt för ofta att företag missar att buda på sitt varumärke. Vilket i värsta fall leder till att konkurrenterna budar på det. Det om något, är ett ett onödigt sätt att förlora trafik och leads.

FÖRBÄTTRA DIN KLICKFREKVENS

Fokusera på vad som gör dig unik och lyft det i din annons. Är du verksam i en bransch där ingen erbjuder fri frakt, se till att lyfta det! Levererar du din produkt snabbare än konkurrenterna? Lyft det! Är din kundtjänst den bästa som någonsin existerat? LYFT DET! Ok. Tror ni förstår grejen nu. Tänk även på de följande tre punkterna när det kommer till att förbättra din click through rate:

  • Bryt ut sökord med lågt CTR och anpassa annonstexten
  • Inkludera sökordet i URL, rubrik och beskrivning
  • Lägg till negativa sökord för att minska irrelevanta visningar

Bonustips!

En tydlig CTA (call to action) kan också höja din klickfrekvens.

MER ÄN BARA CLICK THROUGH RATE

Klickfrekvens är såklart ett viktigt mått att arbeta med, men det är långt ifrån det enda. Beroende vad för typ av kampanj du tittar på kommer klickfrekvensen att variera. Displaykampanjer brukar generera en lägre CTR än på söknätverket och som vi nämnde ovan, ditt egna varumärke ska ha ett högre snitt.

SAMMANFATTNING

I slutändan handlar det om att skapa lönsam försäljning och säkerställa en hållbar ROI. Vilket är vad vi på Digital Dominance fokuserar extra hårt på. Har du några funderingar kring er digitala marknadsföring är du varmt välkommen att kontakta oss via kontaktformuläret nedan för ett förutsättningslöst snack.

Det är nämligen så att vi har ökat 98.6% av våra kunders lönsamma försäljning på www, och vi hjälper gärna ditt företag med detsamma!