Froda företagslån digital marknadsföring byrå stockholm google ads

Uppdrag: Utmana Sveriges dyraste sökord på Google Ads

Froda är ett av Sveriges snabbast växande företag inom digitala företagslån. Målet är att förenkla vardagen för småföretagare, både nystartade och väl etablerade, med företagslån baserade på smart kreditbedömning – och så lite krångel och administration som möjligt.
Vårt samarbete inleddes under hösten 2017, när Froda vände sig till oss för hjälp med att utveckla och optimera sitt konto inom Google Ads, där stenhård konkurrens om annonsplatserna i snabb takt drev upp annonseringskostnaderna.

– För oss är Google Ads är en viktig digital kanal där vi ville fortsätta växa på ett smart sätt. Vi har arbetat med Digital Dominance i tidigare projekt och ville se dem ta sig an utmaningen i den stenhårda konkurrens som råder kring företagslån, säger Fredrika Bennison, marknadschef på Froda.

Som helhetsbyrå med SEM-kunder inom vitt skilda branscher är utmaningar något vi ställs inför dagligen, men vi ska erkänna att fin tech-branschen är något utöver det vanliga: ordet ”företagslån” har toppat listan Sveriges dyraste sökord flera år i rad och hade under 2018 en genomsnittlig kostnad per klick på 626 kr. Att hela 65 av de 100 dyraste orden i Sverige innehåller ordet ”lån” i någon form säger något om hur konkurrensutsatt branschen är, så våra Google Ads-experter kavlade upp ärmarna.

Vårt fokus: Intensiv tuning, testning, smarta strategier, nya initiativ
Vårt uppdrag blev att optimera Frodas Google Ads konto för att driva så mycket relevant trafik som möjligt inom budgeten och skapa nya kunder till lägst kostnad. Inom Google Ads finns det tyvärr inte ett magiskt trick som gör hela jobbet (även om det skulle göra vårt arbete mycket lättare!) utan det är tusentals små saker och test på vägen. Vi arbetar datadrivet enligt vår inarbetade metodik och egenutvecklade Google Ads algoritm. Vi kombinerar våra analytiska sidor med den konstform det är att anpassa annonsbudskap och landningssida. Vårt fokus är primärt på kostnad per konvertering, så också för Froda.

Resultatet? Femdubbling av ansökningar via Google Ads
Redan efter två månader hade vi – med samma annonsbudget – drivit 38 % fler konverteringar och dessutom sänkt kostnaden per ansökan med 36 %. Sedan vi inledde samarbetet med Froda har utmaningen inte blivit mindre, utan tvärtom. Efter ett och ett halvt år tillsammans är vi stolta över att ha femdubblat antalet ansökningar (+478 %) via Google Ads.

– Medvetna om vilken utmaning fintech-branschen är hade vi inte väntat oss ett så snabbt resultat eller en utveckling med 478 % fler ansökningar på arton månader. Och ännu mer glädjande är att utvecklingen har fortsatt trots att konkurrensen om annonsutrymme digitalt inom vår bransch är högre än någonsin, säger Fredrika Bennison.

Att arbeta med den extrema konkurrensen som kommer med Sveriges dyraste sökord på Google ställer höga krav på att ständigt utvecklas, en bra algoritm, anpassa och hitta nya lösningar. Vi är idag även stolta över att ha utvecklat flera nya framgångsrika digitala kanaler för Frodas räkning. Som helhetsbyrå vet vi att resultat för kunden blir absolut bäst när vi kan kombinera och arbeta smart med olika digitala kanaler. Därför är vi glada att ha vårt framgångsrika samarbete idag inkluderar exempelvis YouTube, konverteringsoptimering, SEO, Facebook och sociala medier samt samarbeten med Google. Metodiken är densamma som för Google Ads – att hela tiden analysera, testa nya initiativ och optimera för maximalt resultat för kunden.

– Vi får förslag och konkreta actions från Digital Dominance-teamet, som lyssnar in våra behov och är lätta att bolla med, säger Fredrika Bennison. Som beställare uppskattar jag flexibiliteten i Digital Dominances upplägg, där vi har en öppen dialog och tiden varje månad allokeras där inom de områden där vi ser att de behövs mest.

Vi på Digital Dominance är glada och stolta över arbetet och uppskattar att följa med på Frodas resa för att förenkla småföretagarnas vardag!