Tips och guide vid val av domännamn

Att välja rätt domännamn är en komplex process som kräver kundförståelse, insikt i SEO och branding. Att välja domännamn kan tyckas enkelt och har man jobbat över 10 år med webb och IT-utveckling finns det troligen ingen vanligare fråga än ”vilket domännamn ska jag välja?”. Häng med när vi tipsar om bra saker att tänka på i processen!

6 snabba tips när du väljer domännamn

När du ska välja domännamn finns det många olika parametrar att ta med i processen.

• Välj ett domännamn som är enkelt att komma ihåg
• Välj hellre ett kort domännamn än ett långt domännamn
• Använd dig av en noggrann sökordsanalys för att lära känna dina kunders behov.
• Fråga dina vänner och bekanta vilken domän de föredrar när du väl tagit fram alternativ.
• Rikta dig mot din niche.
• Skydda dina varumärken och företagsnamn.
• Välj rätt toppdomän/tld (top level domain).

Branding – en viktig del av domännamnet

Som en person som jobbat med SEO (alldeles för) länge känns det befriande att välja domännamn som INTE heter cykeldäck.se, bilreparation.se osv. Det är så mycket annat än bara SEO som vi försöker kapsla in ett domännamn. Att domänen ska vara enkelt att komma ihåg är givetvis viktigt.

Branding har alltid varit viktigt och kommer alltid vara det. Det har inte ändrats bara för att det finns en sökmotor som vänt upp och ner på hela världen. Jag älskar när man kan kombinera SEO-starka domännamn med ett domännamn som indikerar vad företaget håller på med. Därför gillar jag faktiskt vårt eget varumärke och företagsnamn, Digital Dominance. Det fångar att vi vill att våra kunder ska dominera sin niche samtidigt som vi med valet av domännamn direkt omfamnar sökrymder som ”digital marknadsföring”, ”digital annonsering” och så vidare. Genom associering kan Google dessutom förstå att vi är relevanta för närbesläktade sökrymder som ”online”.

Gör en ordentlig sökordsanalys

Det finns flera bra anledningar att göra en noggrann sökordsanalys vid val av domännamn. För det första är det givetvis viktigt att fånga de största sökrymderna – det är mycket bra om du kan fånga in någon av dessa i domännamnet. Det ger många plus i kanten hos Google även om vikten av domännamn minskat något de senare åren. Men domännamn är fortfarande en stark relevansindikator för Google. Heter domännamn något med cykel så ger det Google en mycket stark indikator att webbplatsen är relevant för cyklar.

På samma sätt kan ett domännamn sätta begränsningar. Tänk noga igenom att du inte begränsar framtida relevanta områden du kan välja om företaget ska expandera. Utan att vara elak mot företaget CDON så undrar man ändå lite över hur de tänkte när de döpte bolaget till CDON. En CD är en teknik för inspelning av musik och film som man alltid vetat kommer ersättas av något nytt. Lärdomen är givetvis att man bör man tänka igenom domännamnet noga så att namnet gör företaget rättvisa även i framtiden.

Ett annat bra tips om man väljer att ta ett riktigt SEO-domännamn för man kommer över en domän med ett sökord i sig med hög sökvolym: se alltid till att ändå ha en webbplats på varumärket/företagsnamnet. Länka dit mycket från SEO-domänen så att besökarna bekantar sig med ditt varumärke också. Det är branding!

Skydda dina viktigaste namn

En domän kostar en hundring per år att skydda. Gör det. Tänk på att täcka in många variationer av företagsnamn och varumärken. För större företag med exempelvis många varumärken och produkter kan det röra sig om hundratals domäner – eller fler.

Skydda dina viktigaste varumärken genom att se till att äga dessa domännamn för de viktigaste toppdomänerna.

Välj rätt toppdomän


Var noga med vilken toppdomän/top level domain (TLD) som du väljer. Självklart är .se den bästa av många skäl för svenska företag, inte minst för att valet spelar roll för vilka hemsidor Google visar upp i vilka länder. Det händer otroligt mycket inom detta område så det förtjänar en helt egen artikel. Man kan exempelvis starta egna TLD’s idag.

Ett tips när du äger med olika toppdomäner: tänk på att redirecta populära domäner som besökarna kan tänkas skriva in när de letar efter er (t.ex. .se när din hemsida ligger på .com) – inte främst i SEO-syfte utan för att se till att besökarna hittar rätt.

– Skriven av Mikael 2017-09-11