Google Ads: Annonsering på Google

Välkommen till en certifierad Google Ads-byrå med stor erfarenhet av annonsering på Google!

Digital Dominance är certifierad Google-partner med erfarenhet sedan 2009 av att arbeta med Google Ads-annonsering för både mindre företag och multinationella, världsledande företag.

Våra duktiga Google Ads-experter (läs: nördar) har lång erfarenhet och brinner för att arbeta med Google Ads-annonsering. Som byrå arbetar vi med alla olika typer av annonsering inom Googles produktportfölj. Vi är nyfikna och kombinerar ofta olika annonskanaler för att få en optimal blandning för varje kund!

Under åren har vi samlat på oss erfarenhet från att arbeta med några av de allra tuffaste och mest konkurrensutsatta branscherna som lån, hälsa och resor, vilket ställer höga krav på kompetens och att ständigt ligga i framkant för att lyckas. Oavsett vilken typ av företag du är, eller vilken bransch du verkar i, är detta något som gynnar dig!

När vi inleder ett nytt samarbete upptäcker vi ofta nya möjligheter att öka kundernas intäkter enbart genom att optimera befintliga annonskonton eller omallokera budget mellan kanaler. Vi är oerhört stolta över att ha tagit över kunder från branschkollegor och ha ökat försäljningen med 3-5 gånger utan att öka annonskostnaderna.

Vi vet att är en djungel där ute och att det inte är helt lätt att veta var man ska börja. Här går berättar vi mer om de vanligaste typerna av annonsering: sökannonser, display- och remarketingannonser, Google Shopping, YouTube-annonser och dynamiska produktannonser!

Vad är Google Ads?

Kort och gott – Google Ads (tidigare AdWords) är världens största digitala annonseringsverktyg. Inom Google Ads finns en rad olika tjänster som passar dig som kund olika bra beroende av vilka produkter/tjänster du säljer. En vanlig uppdelning som brukar göras är om annonserna visas på sökmotorer eller utanför dessa, via så kallade displaynätverk (andra hemsidor med annonsutrymme).

När man till vardags pratar om Google Ads kan viss förvirring uppstå, då det både används som ett samlingsnamn för Googles olika annonseringstjänster och en specifik typ av annonser: sökannonser (search ads), som visas högst upp på sökmotorns resultatsida. Sökannonser innebär att företag, till skillnad från de organiska sökresultaten, betalar för att synas högt upp på bland sökträffarna.

Att synas med sökannonser på Google Ads blir allt viktigare, även för företag som har en god synlighet organiskt. Idag finns det som mest fyra annonsplatser längst upp på resultatsidan, vilket innebär att synligheten minskar för de organiska sökresultaten. Undersökningar har visat att mer än 5o % av alla Google-användare har svårt att skilja på annonser och organiska resultat, vilket innebär att annonseringen driver mycket en hel del trafik.

Vad kostar det att annonsera på Google Ads?

Ofta får vi frågan vad det kostar att annonsera på Google Ads, vilket är lite som att jämföra med den klassiska frågan ”Hur långt är ett snöre?”. Låt oss försöka förklara varför.

För sökannonser betalar du bara när någon faktiskt klickar på annonsen och går vidare till din hemsida. Här kommer begreppet kostnad per klick eller CPC (Cost per Click) in i bilden. För alla annonsörer betalar inte samma pris. Exakt hur mycket du betalar för ett klick bestäms av flera olika faktorer:

  • Antalet konkurrenter som också vill synas på det aktuella sökordet
  • Hur relevant Google tycker att du är på sökordet (ju mer Google gillar din sida, desto mindre får du betala – och vice versa…)
  • Hur bra din byrå är på att optimera dina konton och hålla sig uppdaterad om Googles utveckling

Du sätter själv en maximal totalbudget för din annonsering per månad och kan även sätta maxbud per sökord för vad du är villig att betala för en besökare. Är ditt bud för lågt är dock risken att dina annonser inte visas, om andra annonsörer är villiga att betala betydligt mer.

Vi arbetar med kunder där kostnad per klick ligger någonstans mellan enstaka ören (ofta på det egna varumärkesnamnet) och flera hundra kronor per klick (Sveriges tuffaste branschord). Givetvis hjälper vi som byrå dig med rekommendationer om en storlek på budget som ger optimalt resultat utifrån dina förutsättningar och mål.

Ett verktyg som får dig att synas!

Sammanfattningsvis är Google Ads ett utmärkt verktyg för att öka ditt företags synlighet och försäljningen genom att driva relevanta besökare till din hemsida. Att allt är mätbart gör att du har full insyn i både kostnader och intäkter från din annonsering. Samtidigt förutsätter en lyckad annonsering givetvis att du syns på rätt sökord, vilket inte alltid är så lätt att veta på förhand. Att ett sökord har stor volym är exempelvis inte samma sak som att det får folk att handla av dig.

Lyckad sökannonsering ställer också krav på att du eller den som sköter din annonseringen ständigt håller koll och optimerar, både annonser och bud/sökord. Utöver att dina kunders sökbeteende utvecklas sker också förändringar i pris, annonsformat, konkurrens och Googles prissättning där det gäller att hänga med i svängarna för att få ut optimalt av budgeten.

Låt oss gå vidare från sökannonser och kika på andra typer av annonsering som ryms inom Googles produktportfölj.

Google Display – Annonsera utanför sökmotorn

Du har kanske sett annonser dyka upp när du besökt en nyhetssida, letat hotell eller strökollat online? Då har du med stor sannolikhet sett en displayannons. De kan bestå av både textannonser och banners (bildannonser). Med displayannonsering kan du rikta annonser mot potentiella kunder istället för att vänta på att de själva ska göra en sökning på Google. Många använder också displayannonser för att öka varumärkeskännedom.

Idag ingår cirka 2 miljoner hemsidor i Googles displaynätverk, vilket är ett nätverk av hemsidor där du kan visa dina annonser. Här finns allt från små mikrobloggare till stora nyhetssidor som Aftonbladet och sociala nätverk. Hemsideägarna har själva tillåtit att dessa annonser visas i utbyte mot betalning från Google AdSense. Vanligt är att annonserna placeras längst upp på hemsidan, mellan stycken eller i kolumnen på sidan.

Att hitta rätt målgrupp är avgörande för att lyckas med displayannonsering och kräver ofta en del experimenterande. Inriktningen på displayannonser görs vanligen utifrån antingen målgruppen eller hemsidan. Om du är ett klädmärke som vill nå nya kunder kan du välja att rikta dina annonser mot modeintresserade personer (målgruppen), oavsett vilken hemsida de är på. Du kan också välja att visa dina annonser mot alla som besöker hemsidor som handlar om mode (hemsidan).

Intressen, demografi och geografi är vanliga kriterier att använda för att nå målgrupper. En annan populär typ av displayannonsering som du troligen också stött på är så kallad remarketing, vilket innebär att annonser riktas mot personer som besökt din hemsida och därmed troligen är mer köpbenägna. Ofta är detta mycket framgångsrikt och vi gör det för i princip alla våra kunder, undantaget de som befinner sig i branscher där Googles riktlinjer inte tillåter detta (vanligen inom hälsa och medicin). Har du inte provat det har du en möjlighet framför dig!

Google Shopping – Visa produktannonser på Google

Har du någon gång googlat efter en produkt du är intresserad av är chansen stor att du sett en rad produktannonser med bilder och pris dyka upp längst upp bland sökträffarna. Det är detta som är Google Shopping-annonser.

Att annonsera på Google Shopping passar i princip alla företag och ehandlare som erbjuder produkter till försäljning online. I likhet med sökannonser betalar du per person som klickar på Google Shopping-annons, men kostnaden per klick tenderar att vara lägre. Dessutom tenderar köpfrekvensen (andelen personer som handlar) att vara högre. Win-win, med andra ord.

Personer som letar efter en specifik produkt har ju redan kommit en bra bit på sin köpresa och är mer benägna att göra ett köp. Dessutom visas bilder och priser på produkten upp bland sökresultaten redan innan de har klickat på annonsen, vilket sållar bort ”kalla” besökare. De som klickar vidare har redan en uppfattning om varan och chansen till köp ökar därmed.

Att annonsera på Google Shopping skiljer sig rent tekniskt en del från att göra vanlig sökannonsering. För att kunna köra Google Shopping-annonser behöver en produktfeed skapas och länkas ihop med Google, så att Google kontinuerligt får all information de behöver om dina varor. Det kan vara lite knepigt att få till, varför många uppskattar att få hjälp med Google Shopping. Belöningen när annonseringen är uppe och rullar är däremot desto större!

YouTube-annonsering – Annonsera på världens näst största sökmotor

Att YouTube är världens största videoplattform är för de flesta inte särskilt förvånande, men visste du att YouTube även är den näst största sökmotorn efter Google? Enligt information från Google hade YouTube 2020 över hisnande 2 miljarder användare per månad, vilket gör det till en högintressant annonsplattform för många företag.

Trots att YouTube-annonsering funnits i många år är det en förvånansvärt outnyttjad annonskanal, där konkurrensen är betydligt lägre än för traditionella sökannonser. En vanlig missuppfattning som kanske bidrar till att detta är tron att annonsering på YouTube kräver att man annonserar med video, vilket inte stämmer – du kan också annonsera med text- och bildannonser (banners). En annan missuppfattning är att det måste vara dyrt att producera rörligt annonsmaterial, vilket inte heller är sant då det idag finns många smidiga tjänster där du för en låg kostnad kan producera proffsigt innehåll utifrån exempelvis egna stillbilder.

Till skillnad från exempelvis traditionell tv-annonsering tar YouTube endast betalt när annonsen faktiskt visats. Detta eftersom betalningsmodellen True View säkerställer att man bara betalar när någon tittat i minst 30 sekunder eller sett hela filmen.

Ofta passar YouTube-annonsering bra in i början av kundresan och för att fördjupa kundrelationen. Rörlig annonsering är ett utmärkt sätt att effektivt visa upp ditt företags personlighet och öka varumärkeskännedom. Inriktningsmöjligheterna för YouTube-annonser är många och du kan välja att nå så väl specifika målgrupper (demografi, geografi, intressen…) som att synas i samband med vissa typer av innehåll. Med rätt insikter och strategi kan YouTube-annonsering vara både oerhört effektivt och lönsamt

Dynamisk produktremarketing – Visa produktannonser mot hemsidesbesökare

Dynamisk produktremarketing kan ses som en kombination mellan remarketing och Google Shopping. Genom att annonsera med dynamiska produktannonser kan du kan nå personer som besökt din hemsida med annonser vars innehåll anpassas efter vilka delar av hemsidan de besökt. Det handlar ofta om produkter de har interagerat med på ett eller annat sätt, exempelvis besökt en produktsida eller lagt en vara i varukorgen.

För dig som har en webshop är dynamiska produktannonser intressanta att prova. Annonsernas innehåll sätts ihop automatiskt av Google med hjälp av bilder och text från din hemsida på de aktuella produkterna. Eftersom annonsformaten är låsta kan vissa annonsörer ibland uppleva att annonserna inte är lika utseendemässigt tilltalande som en skräddarsydd banner, men denna typ av annonsering är trots detta ofta väldigt effektiv och lönsam.

Vi hoppas att denna genomgång har gjort dig lite klokare på vad som är vad inom Googles omfattande produktportfölj. Varmt välkommen att kontakta oss om du vill veta mer om hur vi kan hjälpa dig att få ut det mesta av din annonsering!