Annonsering: Google Ads

Välkommen till en certifierad Google Ads-byrå med stor erfarenhet!

Vi på Digital Dominance är certifierad Google Partner med erfarenhet sedan 2009 av att arbeta med Google Ads-annonsering för allt från småföretag till internationella, världsledande företag. Vi har erfarenhet av att arbeta inom några av de absolut svåraste och mest konkurrensutsatta branscherna som lån, resor och hälsa. Detta ställer höga krav på att ständigt ligga i framkant, tänka smart och optimera. Oavsett vilken typ av kund du är och hur svår din bransch är har du nytta av detta!

Vi arbetar med alla delar av Google Ads

Våra grymma Google Ads-experter (läs: nördar) har lång erfarenhet av att arbeta med och optimera alla delar av Google Ads. Vilket inkluderar sökannonsering, display- och remarketing, Google Shopping och YouTube-annonsering. Vi är nyfikna och kombinerar gärna och ofta de olika annonseringsmöjligheterna för att hitta den optimala mixen för varje unik kund! När vi inleder nya samarbeten upptäcker vi ofta att det finns stora möjligheter att öka kundernas lönsamma försäljning genom att lägga till nya kanaler från Googles utbud.

Läs mer om alla våra tjänster här!

Vad vi som Google Ads-byrå gör

Det korta svaret: Allt för att du ska öka din lönsamma försäljning eller leadsgenerering på nätet!

På Digital Dominance arbetar vi med alla delar som ryms inom Google-annonsering, från sök- och displayannonsering till Google Shopping- och YouTube-annonsering. Vi är nyfikna och kombinerar gärna och ofta de olika annonseringsmöjligheterna för att hitta den optimala mixen som passar varje kund! Ofta upptäcker vi när vi inleder nya samarbeten att det finns stora möjligheter att öka kundernas lönsamma försäljning genom att lägga till nya kanaler från Googles utbud.

Varför ska du välja oss?

Vi tror på transparens och hårt arbete. Dessutom råkar vi vara riktigt bra på det vi gör.

Vi vill att du ska ha full insyn och förstå vad vi gör och varför. Vi kommer inte att skicka över en automatiserad rapport med siffror du inte begriper, istället går vi gemensamt igenom resultat och förbättringsområden samt hur dessa ska åtgärdas. Vi arbetar dessutom alltid med målsättningar till nästkommande rapporteringsperiod eftersom det är viktigt att ta riktning för att nå resultat.

Vi lever på att leverera resultat till våra kunder i form av ökad lönsam försäljning eller antal leads. Du som kund äger självklart dina konton och har full insyn i arbetet som görs. Tyvärr hör vi ibland skräckhistorier om kunder som inte ens har inlogg till sina egna annonskonton och/eller förlorar tillgång när ett byråsamarbete upphör. Hos oss har du alltid en kontaktperson och är välkommen att ställa frågor.

Vi älskar att snacka Google Ads och tar gärna ett förutsättningslöst möte. Skriv oss några rader eller slå en signal så pratas vi vidare om vilka behov du har och hur ditt konto mår!

Vad är Google Ads?

Kort och gott – Google Ads (tidigare AdWords) är världens största digitala annonseringsverktyg.

Det består av ett sök- och displaynätverk som båda används för att nå ut med annonser till potentiella kunder. När vi pratar om Google Ads (ibland fortfarande Google AdWords, när vi glömmer bort oss själva) pratar vi främst om de sökannonser som du ser längst upp bland Googles sökträffar. Till skillnad från de organiska sökresultaten betalar du som företag för att synas högst upp vid en sökning. Du betalar dock endast när någon faktiskt klickar på annonsen (Cost per Click eller CPC på branschlingo). Exakt hur mycket ett klick kostar avgörs av en rad faktorer:

  • hur många andra annonsörer som vill synas  (konkurrens)
  • hur relevant Google tycker att du är på sökordet (ju mer Google gillar din sida, desto mindre får du betala – och omvänt)
  • hur duktig du eller din byrå är på att hänga med och optimera ditt konto så att du får optimalt med affärer till så låg kostnad som möjligt.

Att fråga vad det kostar att annonsera på Google kan likställas med den klassiska frågan ”hur långt är ett snöre?”. Idag finns det upp till fyra annonsplatser att synas på med sökannonser, vilket gör att annonsörer syns på absolut bästa plats bland Googles sökresultat och tar en stor del av söktrafiken.

Ett verktyg för att synas

Google Ads ett utmärkt verktyg för att öka försäljning, synas lite extra, få fler besökare till din sida eller locka tillbaka tidigare besökare. Eftersom allt är mätbart kan du i detalj styra exakt hur mycket du vill betala per sökord och annons och säkerställa att du har kontroll över dina utgifter. Att så stor del av sökresultaten utgörs av annonser innebär dessutom ett slag för de organiska sökträffarna, som hamnar längre ner när folk letar. I kombination med att studier visar att vi som surfar får svårare och svårare att skilja mellan betalda annonser och gratis, organiska sökträffar innebär det att en allt större mängd trafik går till annonser.

Under Google Ads paraply finns därutöver ett antal andra verktyg som kan vara värdefulla för dig som företag att använda dig av.

Scrolla ner för att läsa mer!


Google Display

Du har kanske sett annonser när du besökt en nyhetssida, letat hotell eller strökollat online? Annonserna kan visas högst upp på hemsidan med en banner, mellan stycken eller i kolumnen på sidan. Dessa annonser kan användas av annonsörer som vill “skrika” ut sitt budskap till potentiella kunder istället för att vänta på att de själva ska göra en sökning på Google. Idag ingår ca 3 miljoner hemsidor i Googles displaynätverk, vilket är en samling hemsidor där annonserna har möjlighet att visas. Hemsideägarna har själva tillåtit att dessa annonser visas i utbyte mot betalning från Google AdSense.  

Ytterligare en skillnad mot sökannonser är att displayannonser kan bestå av bilder och filmer. Möjligheten finns att skapa egna bannerannonser men även Google kan ta fram förslag på bildannonser baserat på dina texter.

YouTube Annonsering

Att Youtube är världens största videoplattform är för de flesta inte särskilt förvånande, men visste du att det även är den näst största sökmotorn efter Google? Genom rörlig annonsering visar du på ett effektivt sätt ditt företags personlighet och får en möjlighet att ta ditt varumärke till nästa nivå. Idag är det fortfarande ett förhållandevis outnyttjat annonseringsformat men med rätt insikter och strategi kan det vara både oerhört effektivt och lönsamt.

Till skillnad från traditionell TV tar Youtube endast betalt när annonsen faktiskt visats. Detta eftersom betalningsmodellen True View säkerställer att man bara betalar när någon tittat i minst 30 sekunder eller sett hela filmen.

Att som företag finnas på Youtube kan utöver ökad lönsamhet resultera i några positiva ringar på vattnet. Eftersom att Youtube ägs av Google kommer Google premiera sidor innehållandes videos från Youtube. Det är alltså ett mycket bra sätt att öka sökmotoroptimeringen för din hemsida. För att maximera effekten av din annonsering kan du även säkerställa att du når precis rätt kunder utifrån din verksamhet. Styr din annonsering mot rätt målgrupp och geografiskt område och slipp betala onödiga kostnader för annonsering som i slutändan inte ger något!

Google Shopping 

Vill du öka din konvertering kan det vara en god idé att använda dig av Google Shopping – Googles egna prisjämförelsetjänst. Annonserna visar både bild och pris innan du har klickat på annonsen. Förutom att Google Shopping nästan alltid innebär ett lägre klickpris än vanliga Google Ads-annonser så tenderar även konverteringarna att öka. 

Eftersom kunden direkt får en uppfattning om varans utseende och pris kan man tänka på tjänsten som en genväg till köp – kalla kunder sållas snabbt bort. Klickar kunden vidare kan man sluta sig till att kunden har en god uppfattning om varan och chansen till köp ökar därmed. 

Dynamisk Produkt-remarketing

Som en förlängning av Google Shopping möjliggör ”Dynamic product remarketing” annonsering mot tidigare hemsidebesökare med annonser som utgår från den del av hemsidan som besökaren tidigare varit inne på. De kommer då få annonser med produkter som dom har interagerat med, till exempel varor som är lagda i varukorgen.

Denna typ av annonsering är väldigt effektiv då det påminner besökarna om just de produkter de faktiskt är intresserade av.