Email automation och email-marknadsföring

Email automation är ett växande område som flera av våra kunder väljer att arbeta allt mer med sedan de insett hur effektivt det är. Vi arbetar främst med att automatisera emailutskick och att skapa flöden för att arbeta mer effektivt med email som säljkanal. Med andra ord – vi hjälper er att ta reda på vad ni ska skicka för email och när, så ni slipper gissa.

Effektiv marknadsföring och lead nurturing med email automation

På senare år har email-marknadsföring verkligen utvecklats – det handlar inte längre bara om att en person skickar nyhetsbrev en gång i veckan eller månaden till en enda lång lista med alla emailkontakter företaget samlat på sig. Idag går det att göra så otroligt mycket mer med email och verktygen som finns tillgängliga blir allt mer avancerade, exempelvis när det gäller automatiserade emailflöden (email automation) och personalisering av budskap. I takt med att potentialen för email ökar blir det allt viktigare att ha en genomtänkt strategi emailmarknadsföringen allt viktigare, från insamling av emailadresser och segmentering av målgrupper till utformning av budskap och utskick.

Bland våra kunder som arbetar framgångsrikt med email finns allt från småföretag till stora internationella företag med hundratusentals personer i sina listor. Med erfarenhet av att arbeta med många olika branscher och verktyg hjälper vi gärna även er att hitta en emailstrategi som passar er och hjälper till att öka er försäljning!

Vanliga frågeställningar vi jobbar med

  • Hur skapar vi mer engagemang hos våra prenumeranter/mottagare?
  • Hur kan email hjälpa oss att öka vår försäljning?
  • Hur kan vi arbeta effektivt och långsiktigt med email?
  • Hur vet vi vad våra målgrupper är intresserade av?
  • Hur kan vi skapa bättre listor, segment och målgrupper?

Vi hjälper er att effektivisera er email-marknadsföring

Oavsett vilket utgångsläge av ni har när det gäller email så kan vi hjälpa er att komma igång eller utveckla er email-marknadsföring. Vi vågar faktiskt påstå att vi hittills inte träffat en kund som inte har potential att öka antalet leads och försäljning med hjälp av email.

  • Strategi för email automation
  • Rekommendationer för innehåll
  • Producera innehåll
  • A/B-testning av utskick
  • Välja rätt verktyg för er
  • Skapa flöden för email automation
  • Statistik och analys av respons
  • Utbilda och instruera

Fördelar med email automation

Genom att samla in emailadresser från era kunder och potentiella kunder finns stora möjligheter att hjälpa dem och samtidigt skapa en värdefull dialog där ni lär er vad de är intresserade av. Det finns flera sätt att samla in nya emailadresser på genom er hemsida – nedladdning av whitepapers, opt-in-formulär på sidan eller en registreringsmöjlighet för nyhetsutskick. Vi hittar ett sätt som fungerar för dig.

Emailflöden skapas oftast med syftet att bearbeta leads eller skapa merförsäljning. Är köpprocessen och köpcykeln lång? Då kan du använda email automation för att påminna dem om företaget och produkten/tjänsten som ni erbjuder. På så sätt ökar ni chansen att vara top of mind när valet av leverantör väl ska fattas. Kortfattat innebär email automation att vi skapar flöden av email som kunden går igenom beroende på beteende på hemsidan eller email. Besöker personen en specifik sida? Skicka ett email. Var det länge sedan personen handlade på er webbshop? Skicka ett speciellt riktat budskap, till exempel ett tidsbegränsat erbjudande. Oavsett vad du har för mål med hemsidan så hjälper vi dig att hitta segment med anpassade flöden för att maximera er möjlighet att öka antal leads.