SEO – Sökmotoroptimering och content marketing

Öka trafiken till din hemsida och din synlighet på Google med hjälp av sökmotoroptimering, SEO. SEO står för Search Engine Marketing, och för att arbeta med SEO på rätt sätt gäller det dock att veta vilka ord som är lönsamma för er att synas på. Som SEO-byrå med erfarenhet från att hjälpa hundratals kunder i olika branscher att dominera nätet hjälper vi dig att synas på rätt sökord – på rätt sätt.

Sökmotoroptimering för att öka trafik – och försäljning

Sökmotoroptimering innebär, enkelt uttryckt, att genomföra aktiviteter på och utanför din hemsida för att få Google, besökarna och andra sökmotorer att gilla hemsidan ännu mer. När Google (eller andra sökmotorer för den delen) på några microsekunder ska bestämma vilka resultat som ska presenteras i söket för en användare som gör en sökning så använder sökmotorerna sina algoritmer för att avgöra vilka sidor som ska få synas, och på vilken plats sidorna ska ranka. Inom SEO finns det tusentals olika delar som spelar mer eller mindre roll för sökmotorerna, och dessa ändras i princip dagligen när Google justerar sina algoritmer. Tidigare handlade sökmotoroptimering mer om tekniska bitar som titlar, metabeskrivningar och länkar, vilket självklart är viktigt även idag, men något Google lägger allt större vikt vid är vad dina besökare tycker om din hemsida. Detta kan man påverka genom att till exempel se till att ha en hemsida som laddar snabbt, är logisk att navigera och innehåller kvalitativt innehåll. Om dina besökare gillar din hemsida så kommer Google med största sannolikhet också att göra det! Därför kan man som verksamhet faktiskt komma relativt långt genom att bara ha en hemsida som är väldigt användarvänlig och smart byggt. Utmaningen med detta är dock att man som företag enkelt kan bli hemmablind för sin egen hemsida, och det kan då vara enkelt att missa de eventuella fel och problem som en SEO-expert kan hitta ganska snabbt.

Sökordsanalysen, en av de viktigaste delarna inom SEO

För att arbeta med effektiv och seriös SEO – den som faktiskt ökar din försäljning – krävs analys för att veta vilka ord som är relevanta för er verksamhet att synas på. Detta gör vi som en del av vår sökordsanalys, det vill säga den analys som SEO-specialister genomför för att komma fram till vilka söktermer som användare söker på som matchar er produkt eller tjänst. Efter att ha tagit över kunder från andra byråer som arbetar med SEO vet vi att det tyvärr är något som många i branschen missar. SEO är ett långsiktigt och tidskrävande arbete, och det är väldigt synd att lägga ner stora resurser på att synas högt på Google på ett sökord bara för att upptäcka i efterhand att besökarna som googlade på det inte är relevanta för er. Vi har därför utarbetat en metodik där vi samlar in och analyserar information om vad som faktiskt ökar er försäljning, via bland annat Google Ads, för att säkerställa att ni och vi satsar på rätt saker.

Vanliga frågeställningar vi jobbar med inom SEO

  • Hur kan vi synas längre upp bland Googles sökresultat med hjälp av SEO?
  • Vilken placering har vår hemsida på olika sökord idag?
  • Varför har vi tappat placeringar bland sökresultaten?
  • Vilka sökord ska vi synas på?
  • Vad ska vi tänka på för att behålla vår ranking när vi byter hemsida?

Vi ökar din synlighet på Google och andra sökmotorer med smart sökmotoroptimering   

När vi pratar om smart sökmotoroptimering menar vi SEO som ger er resultat i form av direkt försäljning eller leads. Precis som tidigare nämnt är det faktiskt helt ointressant att få fler besökare om dessa är fel besökare. Vi hjälper därför er att först av allt svara på frågan ”vilka sökord ska vi synas på?”, sedan fortsätter vi med faktiska SEO-åtgärder för att få er att dominera Google och andra sökmotorer. Allt det börjar med en SEO-analys av er hemsida där en eller flera av våra SEO-specialister gräver djupt på er hemsida för att hitta vart era utmaningar ligger, och hur vi tillsammans med er bäst går tillväga för att motarbeta och lösa dessa. Utöver att analysera hemsidor och komma med rekommendationer på förbättringar är en annan väldigt viktig del av SEO att hela tiden mäta och följa upp hur arbetet gått. Sökmotoroptimering är alltså inte enbart en sak som man genomför, utan egentligen en process och arbetssätt. Även om vi inte är en renodlad SEObyrå har vi har väldigt kompetenta SEO-specialister på både våra kontor Stockholm och Malmö som nästan tycker om SEO lite för mycket, så tveka inte på att kontakta oss om du behöver hjälp med att sökmotoroptimera din hemsida!

  • Sökordsoptimering av hemsidor
  • Sökordsanalys och keyword mapping
  • SEO-rådgivning vid hemsidesbyte
  • Content marketing
  • On page-optimering
  • Off page-optimering
  • Länkstrategier
  • Sökordsbevakning