Konverteringsoptimering

Konvertering handlar om relevans: om du uppfyller dina potentiella kunders behov så konverterar sidan. Vi optimerar din hemsida eller webshop för att få dina besökare att göra det som du vill att de ska göra, en ständig process som brukar kallas konverteringsoptimering eller (varning för marknadsföringsterm) CRO, Converison Rate Optimization.

Konverteringsoptimering – öka försäljning och få fler leads

Låt oss ta ett enkelt exempel på vilken effekt konverteringsoptimering kan få och hur otroligt viktigt det är: genom att öka din omvandlingsfrekvens från 1 % av besökarna till 2 % så kan din försäljning öka med 100 %. Genom att ta bättre hand om den befintliga trafiken på din sida kan du alltså kraftigt öka din försäljning utan att öka trafiken. Bra va?

Konverteringsoptimering handlar om testa alla de små och stora saker som man kan göra för att öka engagemanget och antal uppfyllda mål på en hemsida. Tack vare vår stora erfarenhet från hundratals olika företag i olika branscher har vi fått en bred förståelse för vilka åtgärder som brukar ge stor effekt på konvertering, men vi har också lärt oss att det viktigaste är att kontinuerligt testa, testa och testa för att hitta det som är rätt för varje kunds målgrupp.

Att konverteringsoptimera en sida kan innebär att justera navigering, bilder, färger, innehåll, skapa förtroende, förenkla flöden, ha tydligare CTA (call to actions) och hundratals andra små och stora justeringar som ökar användarupplevelsen och leder till fler konverteringar. Eftersom vi skapar för människor så handlar det i ett första steg om att observera och analysera beteende. Utifrån det sätter vi upp A/B-test, mäter och analysera och testa igen. Eftersom konvertering kräver ständig justering jobbar vi metodiskt i process där vi ständigt har nya experiment igång.

Vanliga frågeställningar vi jobbar med vid konverteringsoptimering

  • Hur kan vi öka försäljningen i vår webshop?
  • Hur kan vi få fler besökare att kontakta oss eller skicka offertförfrågningar?
  • Hur kan vi minska antalet övergivna varukorgar?
  • Vi har många besökare men få konverteringar – varför?
  • Varför har vi så många avhopp i registreringsprocessen?
  • Vad är det som gör att så många besökare lämnar vår sida?

Vi hjälper er att konverteringsoptimera er hemsida

Vi har en väl etablerad process för att konverteringsoptimera hemsidor och webbshopar och arbetar med smarta verktyg som ger statistiskt säkra svar på vad som funkar för just er. Genom att analysera besökarnas interaktioner med er webbplats skapar vi en förståelse för var era utmaningar – eller snarare möjligheter! – finns och sätter utifrån det upp test där vi tror att ni får störst effekt.

  • Öka försäljning
  • A/B-test av hemsidor
  • Optimera kontaktformulär
  • Analysera målgrupper
  • Öka antal leads
  • Testa knappar, bilder, färger… ja, allt möjligt
  • Öka engagemang på hemsidor
  • Statistiskt säkra rekommendationer

Vad är A/B-testning och split test?

Ett vanligt sätt att arbeta med konverteringsoptimering är att använda A/B-testning eller sk. split test. Det innebär att vi testar två olika versioner av något mot varandra för att se vilken version som målgruppen gillar mest. Det kan exempelvis handla om två olika versioner av er hemsida, olika landningssidor eller annonser på Facebook och i Google AdWords. Det finns en uppsjö av olika verktyg och metoder för att arbeta med detta, beroende på vad man vill testa. Det som alltid är viktigt – och som många missar – är att alla test måste samla så pass mycket data att statistiskt relevanta slutsatser kan dras.

Testet får rulla tills vi med statistisk säkerhet kan säga vilken version som besökarna gillar mest och som gör att kunderna agerar: genomför ett köp, fyller i ett kontaktformulär, anmäler intresse för produkter, signar upp på nyhetsbrev, laddar ner whitepapers eller chattar med er. Eller något av alla andra otaliga mål man kan vilja uppfylla. När vi fått svar på det – ja, då är det bara att gå vidare och fortsätta testa andra saker för att bli ännu bättre!